Finančná správa - spotreba PHL a účtovanie nadspotreby PHM

Informácia z finančnej správy ohľadom určovania spotreby na vozidlách s GPS - satelitné sledovanie vozidiel.

Celý text nájdete na WEBe finančnej správy: https://podpora.financnasprava.sk/495981-Spotreba-PHL

Pri používaní motorového vozidla si môže daňovník sám vybrať spôsob, akým bude postupovať pri uplatňovaní preukázateľne vynaložených daňových výdavkov na spotrebované PHL, pričom mu zákon v ustanovení § 19 ods. 2 písm. l/ ponúka vybrať si jeden z troch možných ustanovených spôsobov. Ak daňovník používa viac automobilov, môže na každý z nich použiť iný spôsob uplatňovania podľa tohto ustanovenia. Pri všetkých troch možnostiach je však daňovník povinný preukázať nákup PHL reálnym dokladom o nákupe a cene PHL.

2. Výdavky na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel

Daňovník môže uplatniť výdavky na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky spotreby vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel.

Daňovník, ktorý používa vozidlo vybavené jednotkou satelitného sledovania pohybu vozidla (GPS), ktorá zaznamenáva evidenciu jázd, si ako daňové výdavky môže uplatniť nákup na spotrebované PHL. Zároveň evidencia jázd podľa tohto zariadenia slúži ako podklad, na aké cesty bolo vozidlo použité. Daňovník neprepočítava spotrebu podľa osvedčenia alebo podľa technického preukazu ale bude uplatňovať preukázané výdavky na nákup PHL.

Vyčíslenie nadspotreby, respektíve reálnej spotreby, realizujeme nasledovne:

  • V systéme sa k vozidlu zadá normovaná spotreba z technického preukazu.
  • V systéme sa evidujú nákupy PHM, dátum, čas a natankované litre.
  • Určí sa spôsob výpočtu spotreby (či sa vždy tankuje do plnej nádrže, alebo sa zabezpečí plná nádrž k 1. dňu v mesiaci).

V mesačnej knihe jázd je na konci vyčíslená predpokladaná spotreba PHM v litroch podľa normovanej spotreby, a zároveň je vypočítaná reálne dosiahnutá spotreba na základe tankovaní a prejdených kilometrov.

Systémy s priamym meraním spotreby PHM (drahšie a zložitejšie GPS jednotky) slúžia väčšinou na kontrolu krádeží PHM a musia byť čo najlepšie nakalibrované, aby sa dosiahla vysoká presnosť merania a aby sa dali zistiť prípadné úniky PHM. Kalibrácia sa väčšinou robí práve na základe tankovania a odjazdenia určitého počtu kilometrov alebo motohodín (MTH) s garanciou, že nedošlo ku krádeži, a následným dotankovaním. Takto sa určí spotreba a nastaví sa podľa toho aj kalibračná konštanta pre elektronický prietokomer. Spôsob určenia spotreby je teda prakticky rovnaký ako pri systémoch bez priameho merania, avšak umožňuje rýchlejšie zistenie prípadných únikov PHM. Pri systémoch bez priameho merania spotreby sú krádeže zahrnuté do spotreby, čo má za následok vyššiu vykázanú spotrebu PHM.